Om Pipos beräkningar och data

Här kan du läsa övergripande om de beräkningar och data som ligger som grund i Pipos-plattformen. Vill du ha mer detaljerad information kan du gå in på sidorna för varje tjänst för att läsa mer om vad som specifikt gäller där.

Pipos huvudfokus - tillgänglighetsberäkningar

Tillgänglighet i Pipos handlar framför allt om avstånden mellan olika företeelser, men också om utbud och hur lätt eller svårt det är att ta sig dit, och är det återkommande temat inom Pipos och det som plattformens tjänster byggs upp kring. Avstånden kan mätas i kilometer eller tid och med olika färdsätt: bil, kollektivtrafik, cykel och gång. Vi kan mäta kilometer-och tidsavstånd med alla färdsätt utom kollektivtrafik som endast mäts i tid.

I Pipos tjänster beräknas tillgänglighet i geografiska områden med lite olika metoder. Man kan se det som tre olika nivåer där varje nivå är lite mer avancerad än den tidigare. En sammanfattning av dessa metoder kan du läsa i rutan längst ner på denna sida.

Sammanfattning data i Pipos

Beräkningar på 250metersrutor

Piposplattformen använder ett rutnät som en geografisk ryggrad i analyser. Rutorna representerar ett område på 250x250 meter i verkligheten och innehåller data om olika företeelser. I varje ruta aggregeras de data som är kopplade dit som ett sätt att skydda känsliga uppgifter och inte peka ut faktisk placering av enskilda individer. Se Om sekretess i Pipos längre ner.

Vad gäller reseanledningar (som är i fokus i Regionalanalys) och service (som är i fokus i Serviceanalys och Kontantanalys) så aggregeras även de på rutnivå och när det kommer till att mäta avstånd till närmaste reseanledning/service utgår man från avstånden mellan rutornas mittpunkter. Notera dock att faktiska koordinater för service redovisas rent visuellt i Serviceanalys och Kontantanalys för att det ska vara tydligt vart dessa ligger i kartan.

Det betyder också att när man ritar ut egna områden i kartan i våra tjänster och vill titta på till exempel hur många som bor i området så är det de rutor som fångas upp inom ditt utritade område som räknas med. Om du däremot väljer att titta på ett administrativt område i kartan så hämtas faktiska data från SCB och ingen beräkning på rutor görs.

Rutorna är inte synliga för dig som användare men bra att känna till.

Vägnät och färdsätt

När avstånd mellan olika företeelser mäts görs detta via vägnätet. Vägnätet hämtas från nationella vägdatabasen, NVDB, en gång per år. Vi utför vissa operationer på detta vägnät och lägger ut det som öppet data på vår hemsida. Gå till en mer detaljerad beskrivning av hur vägnätet hanteras.

För mätningarna används olika färdsätt (bil, kollektivtrafik, cykel och gång). Avstånden med dessa färdsätt baseras på vilka typer av vägar som ingår i vägnätet, data från GTFS där kollektivtrafikdata med hållplatser och tidtabeller ingår samt data om markskikt.

Mätning via vägnätet sker i våra tjänster när vi mäter avstånd mellan olika företeelser.

Koordinatsystem

Det koordinatsystem som används i alla Pipos tjänster är SWEREF 99.

Övriga data i våra tjänster

Våra tjänster erbjuder dig som användare en mängd olika data. En kort sammanfattning görs här, men du hittar mer information om respektive tjänst längre ner.

Regionalanalys har fokus dels på demografi och profildata om olika geografiska områden samt på tillgänglighet till olika reseanledningar. Serviceanalys har fokus på kommersiell service och även här finns en del demografiska data. I båda tjänsterna används dels data, såsom befolkningsdata, för att ge en bild av olika områden och de som bor eller rör sig där samt data om service och andra sorters resmål för att beskriva avstånd och tillgänglighet till dessa.

I Kontantanalys används data över var befolkning och arbetsställen kontra kontanttjänster finns, för att mäta hur långa avstånd man har generellt i landet.

Du hittar mer information om data som används i Regionalanalys och Serviceanalys här:

Gå till Regionalanalys data- och-metodbeskrivningar.

Gå till Serviceanalys data- och-metodbeskrivningar.

Om sekretess i Pipos

I Pipos tjänster Serviceanalys och Regionalanalys finns det en inbyggd sekretessfunktion för att inte röja uppgifter om enskilda individers personliga eller ekonomiska förhållanden, när du som användare tittar på olika geografiska områden. Befolkning och arbetsställen aggregeras på 250metersrutor för att inte peka ut faktisk placering, men förutom det finns även några fler principer som beskrivs nedan.

I Serviceanalys gäller det i första hand att om du som användare gör ett urval i kartan, och om det inom detta urval endast finns 1-3 folkbokförda respektive arbetsställen, så meddelas det att urvalet är för litet och du ombeds att öka urvalet. Samma logik appliceras om det i ditt urval inte finns något kön eller åldersgrupp med fler än 3 individer, samt om det inte finns någon kategori av arbetsställen som är fler än 3.

I fall där endast ett av könen eller någon/några av åldersgrupperna innehåller mellan 1-3 folkbokförda så anges att det finns 1-3 folkbokförda i den eller de aktuella kategorierna. Samma för arbetsställen när en eller några av storleksklasserna innehåller mellan 1-3 arbetsställen, då anges också 1-3 i just den/de kategorierna.

I Regionalanalys fall gäller det mer generellt att om du som användare gör ett urval på kartan, och om det inom detta urval enbart finns 1 eller 2 folkbokförda respektive sysselsatta, så visas bara ett streck istället. Inget värde alls anges alltså i det fallet.

Olika sätt att beräkna tillgänglighet i Pipos

  • I Regionalanalys Öppnas i nytt fönster. mäts tillgänglighet till reseanledningar. Detta görs med två olika beräkningsmetoder som du kan välja mellan. Den ena beräkningsmetoden mäter avstånd från en ruta till en eller flera typer av reseanledningar, med en eller flera typer av färdsätt. En sammanvägning görs och ett tillgänglighetsindex skapas.
    Den andra beräkningsmetoden liknar ovanstående metod men här adderas också kvalitativa beteendedata kring hur människor faktiskt väljer när de ska ta sig till olika mål. Även här skapas ett tillgänglighetsindex.
    Läs mer om beräkningsmetoder i Regionalanalys. Öppnas i nytt fönster.

Sammanfattningsvis kan man säga att i Serviceanalys och Kontantanalys används en enklare metod med bilavstånd i kilometer eller minuter som den enda variabeln, medan i Regionalanalys används en mer komplex metod där avstånd är en av flera variabler för att mäta en sammanställd tillgänglighet till olika företeelser.