Om Pipos beräkningar och data
Här kan du läsa om Pipos beräkningsmetoder för tillgänglighet och övergripande kring våra data. Du kan också gå in på sidorna för varje tjänst för att läsa mer om vad som specifikt gäller för tjänsten.
Pipos huvudfokus - tillgänglighetsberäkningar
Geografisk tillgänglighet, det vill säga avstånden mellan olika företeelser, är den återkommande parametern inom Pipos och som plattformens tjänster byggs upp kring. Med hjälp av de olika beräkningsmetoderna i Pipos-plattfomen kan man mäta avstånden och till exempel visualisera platser där man har långa avstånd till service. Avstånden kan mätas i kilometer eller tid och med olika färdsätt: bil, kollektivtrafik, cykel och gång. Vi kan mäta kilometer-och tidsavstånd med alla färdsätt utom kollektivtrafik som endast mäts i tid.
I Pipos tjänster mäts tillgänglighet med lite olika metoder. Man kan se det som tre olika nivåer där varje nivå är lite mer avancerad än den tidigare. En sammanfattning av dessa metoder kan du läsa i rutan nedan:
Sammanfattning data i Pipos
Tre sätt att beräkna tillgänglighet i Pipos
- I Serviceanalys Länk till annan webbplats. och Kontantanalys Länk till annan webbplats. mäts tillgänglighet till service. Detta görs med den enklaste beräkningsmetoden där avståndet mäts från en ruta (se beskrivning av aktivitetsrutor längre ner) till närmaste service, med färdsättet bil. Det är antalet kilometer eller minuter som avgör hur hög tillgänglighet rutan kommer få till den specifika servicetypen. Denna metod är den enklaste men också väldigt tydlig och lätt att förstå, och används inom flera uppdrag inom offentlig sektor som handlar om att mäta avstånd mellan olika ställen.
- I Regionalanalys Länk till annan webbplats. mäts tillgänglighet till reseanledningar Länk till annan webbplats.. Detta görs med två olika beräkningsmetoder som du kan välja mellan, vilka båda är mer avancerade än den som används i Serviceanalys och Kontantanalys.
Den ena beräkningsmetoden i Regionalanalys mäter avstånd från en ruta till en eller flera typer av reseanledningar, med en eller flera typer av färdsätt. En sammanvägning görs och ett tillgänglighetsindex skapas.
Den andra beräkningsmetoden i Regionalanalys liknar ovanstående metod men här adderas också kvalitativa beteendedata kring hur människor faktiskt väljer när de ska ta sig till olika mål. Även här skapas ett tillgänglighetsindex.
Beräkningarna i Regionalanalys kräver lite mer av dig som användare för att sätta sig in i, men tar också hänsyn till fler variabler och med dessa metoder kan man få fram hur den generella tillgängligheten ser ut för en plats. Läs mer om dessa metoder Länk till annan webbplats..
Du som använder våra tjänster har frihet att själv avgöra vilken av våra tjänster och beräkningsmetoder som passar dig bäst i dina arbetsuppgifter.