Om Pipos beräkningar och data

Här kan du läsa övergripande om de beräkningar och data som ligger som grund i Pipos-plattformen. Vill du ha mer detaljerad information kan du gå in på sidorna för varje tjänst för att läsa mer om vad som specifikt gäller där.

Pipos huvudfokus - tillgänglighetsberäkningar

Tillgänglighet i Pipos handlar framför allt om avstånden mellan olika företeelser, men också om utbud och hur lätt eller svårt det är att ta sig dit, och är det återkommande temat inom Pipos och det som plattformens tjänster byggs upp kring. Avstånden kan mätas i kilometer eller tid och med olika färdsätt: bil, kollektivtrafik, cykel och gång. Vi kan mäta kilometer-och tidsavstånd med alla färdsätt utom kollektivtrafik som endast mäts i tid.

I Pipos tjänster beräknas tillgänglighet i geografiska områden med lite olika metoder. Man kan se det som tre olika nivåer där varje nivå är lite mer avancerad än den tidigare. En sammanfattning av dessa metoder kan du läsa i rutan längst ner på denna sida.

Sammanfattning data i Pipos

Beräkningar på 250metersrutor

Piposplattformen använder ett rutnät som en geografisk ryggrad i analyser. Rutorna representerar ett område på 250x250 meter i verkligheten och innehåller data om olika företeelser. I varje ruta aggregeras de data som är kopplade dit som ett sätt att skydda känsliga uppgifter och inte peka ut faktisk placering av enskilda individer. Se Om sekretess i Pipos längre ner.

Vad gäller reseanledningar (som är i fokus i Regionalanalys) och service (som är i fokus i Serviceanalys och Kontantanalys) så aggregeras även de på rutnivå och när det kommer till att mäta avstånd till närmaste reseanledning/service utgår man från avstånden mellan rutornas mittpunkter. Notera dock att faktiska koordinater för service redovisas rent visuellt i Serviceanalys och Kontantanalys för att det ska vara tydligt vart dessa ligger i kartan.

Det betyder också att när man ritar ut egna områden i kartan i våra tjänster och vill titta på till exempel hur många som bor i området så är det de rutor som fångas upp inom ditt utritade område som räknas med. Om du däremot väljer att titta på ett administrativt område i kartan så hämtas faktiska data från SCB och ingen beräkning på rutor görs.

Rutorna är inte synliga för dig som användare men bra att känna till.

Vägnät och färdsätt

När avstånd med bil mellan olika företeelser mäts görs detta via vägnätet. Vägnätet hämtas från nationella vägdatabasen, NVDB, en gång per år. Vi utför vissa operationer på detta vägnät och lägger ut det som öppet data på vår hemsida. Gå till en mer detaljerad beskrivning av hur vägnätet hanteras.

För mätningarna används olika färdsätt (bil, kollektivtrafik, cykel och gång). Avstånden med dessa färdsätt baseras på vilka typer av vägar som ingår i vägnätet, data från GTFS där kollektivtrafikdata med hållplatser och tidtabeller ingår samt data om markskikt.

Koordinatsystem

Det koordinatsystem som används i alla Pipos tjänster är SWEREF 99.

Övriga data i våra tjänster

Våra tjänster erbjuder dig som användare en mängd olika data. En kort sammanfattning görs här, men du hittar mer information om respektive tjänst längre ner.

Regionalanalys har fokus dels på demografi och profildata om olika geografiska områden samt på tillgänglighet till olika reseanledningar. Serviceanalys har fokus på kommersiell service och även här finns en del demografiska data. I båda tjänsterna används dels data, såsom befolkningsdata, för att ge en bild av olika områden och de som bor eller rör sig där samt data om service och andra sorters resmål för att beskriva avstånd och tillgänglighet till dessa.

I Kontantanalys används data över var befolkning och arbetsställen kontra kontanttjänster finns, för att mäta hur långa avstånd man har generellt i landet.

Du hittar mer information om data som används i Regionalanalys och Serviceanalys här:

Gå till Regionalanalys data- och-metodbeskrivningar.

Gå till Serviceanalys data- och-metodbeskrivningar.

Om sekretess i Pipos

I Pipos tjänster Serviceanalys och Regionalanalys finns en inbyggd sekretessfunktion för data från SCB. Att sekretess gäller för denna statistik innebär att tjänsterna ska behandla informationen på ett sätt som säkerställer att enskilda individer eller företag inte kan röjas. I tjänsterna är det inte möjligt för dig som användare att visualisera eller selektera enskilda 250x250 meters-rutor (se beskrivning av vad dessa rutor är längre upp på sidan).

I Pipos tjänster anges 3 som det minsta värdet innan sekretessen träder in. Det vill säga att värden som rör befolkning eller företag som är fler än 0 men färre än 3 och kan innebära en röjanderisk inte kommer att visas.

En röjanderiskbedömning sker dynamiskt för att svara upp mot sekretessen samtidigt som informationsförlusten minimeras i de geografiska förfrågningar som görs i tjänsterna och som sedan slår mot plattformens databaser. Bedömningen av röjanderisken sker direkt efter att du som användare gjort ett geografiskt urval i tjänsten och fått aggregerad statistik från alla 250x250 meters-rutor som ligger inom det valda området. Om ditt urval innehåller för få data gentemot den angivna gränsen på 3 efter aggregeringen (oavsett antal rutor) så slår sekretessen in. I tjänsten visas då ett streck (-) istället för de faktiska värdena.

Olika sätt att beräkna tillgänglighet i Pipos

  • I Regionalanalys Öppnas i nytt fönster. mäts tillgänglighet i tid till reseanledningar. Detta görs med två olika beräkningsmetoder som du kan välja mellan. Den ena beräkningsmetoden mäter tidsavstånd från en ruta till en eller flera typer av reseanledningar, med en eller flera typer av färdsätt. En sammanvägning görs och ett tillgänglighetsindex skapas. Detta index hjälper användaren att analysera utbud, valfrihet och sårbarhet.
    Den andra beräkningsmetoden är också ett index men med denna modell tas hänsyn till befolkningens beteende. Det görs genom att man tittar på startrutans attribut kopplade till befolkningen som har en betydelse för resan. Det kan gälla bilinnehav, kön eller kollektivtrafiksavgifter. I denna modell görs ett försök att efterlikna verkligheten så gott det går.
    Läs mer om beräkningsmetoder i Regionalanalys. Öppnas i nytt fönster.

Sammanfattningsvis kan man säga att i Serviceanalys och Kontantanalys används en enklare metod med bilavstånd i kilometer eller minuter som den enda variabeln, medan i Regionalanalys används en mer komplex metod där avstånd är en av flera variabler för att mäta en sammanställd tillgänglighet till olika företeelser.