%20EU-logo-jordbruksfonden-farg@2x.png)
Serviceanalys som projekt
2016 fick Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser (Tillväxtanalys) projektmedel genom landsbygdsprogrammet för att leda ett projekt där syftet var att utveckla applikationen Pipos Serviceanalys. På den här sidan har vi samlat en redogörelse för vad som har hänt med tjänsten och vilka aktiviteter som genomförts under projekttiden.
2017 överfördes den ofärdiga applikationen och projektet till Tillväxtverket. Från och med 1 januari 2021 övergick själva applikationen i förvaltning hos Tillväxtverket. 31 mars 2021 avvecklas projektet formellt med en slutredovisning och slutrapport för Jordbruksverket.
Från projektidé till genomförande
Vid projektstart saknades en tjänst med information om tillgången till kommersiell service för aktörer som arbetar med kommersiell service runt om i landet. Antagandet var att en sådan tjänst skulle effektivisera och underlätta handläggningen av servicerelaterade ärenden. Den skulle även kunna leda till bättre samverkan mellan aktörer, som arbetar med servicefrågor, på olika administrativa nivåer inom offentlig sektor.
Det övergripande målet med utvecklingsprojektet var att effektivisera och underlätta planering, handläggning och uppföljning inom det strategiska arbetet kring kommersiell service - ett arbete som bedrivs hos nationella myndigheter, länsstyrelser, regioner och kommuner.
Genom att stärka samordningen mellan och öka analysförmågan hos landets servicehandläggare och planerare, skulle bättre förutsättningar skapas för välriktade servicelösningar. Det här skulle i sin tur ge människor och företag möjlighet att bo och verka i hela landet.
Projektet har därefter under fem år gått ut på att utveckla en hållbar teknisk lösning och administration kring en webbaserad kartapplikation. Med hjälp av den kan användare presentera och analysera tillgång och tillgänglighet till kommersiell service. Kartapplikationen är efter projektgenomförandet tillgänglig för ett 600-tal användare inom offentlig sektor. Den förvaltas av Tillväxtverket och heter Pipos Serviceanalys.
Aktiviteter och resultat
Övergripande har vi under projekttiden utvecklat en webbaserad tjänst för presentation, analys och redigering av servicedata. Vi har byggt upp en organisation och rutiner för uppdatering av data och genom support- och utbildningsinsater har vi byggt upp ett nätverk och en bas av användare runt om i hela landet.
Vidare har vi tagit fram en webbplats. Syftet med den är att sprida information kring projekt och förvaltning. Vi har även upprättat en förvaltningsplan för den fortsatta förvaltningen av tjänsten. Det är via Tillväxtverkets årliga regleringsbrev genom regionala anslaget myndigheten får medel för att förvalta systemet.
Projektets aktiviteter kan i huvudsak beskrivas enligt uppdelningen nedan. Det är svårt att beskriva precis alla aktiviteter som genomförts under projekttiden eftersom arbetet är både omfattande och komplext. Därför har vi valt att nedan lista aktiviteter och resultat i punktlistor under respektive rubrik. I listorna kan du även gå vidare till beskrivningar och funktioner som är tillgängliga på Pipos webbplats.
Kontakt
Du kan alltid kontakta oss om du har frågor, vill veta mer eller behöver få något förtydligat.