Övriga data i Serviceanalys
Förutom data om kommersiell service och beräkningsmodell för att beräkna avstånd till dessa finns i Serviceanalys även ett antal övriga data.
Folkbokförda
Baseras på folkbokförd befolkning som under året har varit folkbokförda i Sverige per 31 december. Registret över totalbefolkningen (RTB) är ursprungskällan till denna datamängd.
Källa: SCB
År: 2023
Datakvalitet: God
Uppdateringsfrekvens: Årlig uppdatering
Övrigt: Befolkning som inte kan placeras geografiskt hamnar i mittpunktsrutan i den största tätorten i kommunen.
För mer information: www.scb.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Arbetsställen
Arbetsställen med sysselsatta 15-74 år efter näringsgren enligt SNI 2007 och storleksklass. Registret över befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS) är ursprungskällan till denna datamängd.
Källa: SCB
År: 2022 (data släpar 2 år på grund av att de baseras på personers inlämnade deklarationsuppgifter till Skatteverket).
Datakvalitet: God
Uppdateringsfrekvens: Årlig uppdatering
Övrigt: Från och med 2022 används inte längre RAMS som källa till denna datamängd i Serviceanalys.
För mer information: www.scb.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tillfällig befolkning
Tillfällig befolkning är en indikator som uppskattas utifrån summan av deltidsboenden och turistboenden, se mer detaljerad beskrivning av dessa nedan. Indikatorn ger en bild av hur många personer som tillfälligt kan bo i ett område utan att vara fastboende.
- Deltidsboende beräknas genom att ta hänsyn till uppgifter om bostadsytor (kvm) som inga personer är skrivna på, tillsammans med bostadsytor där personer är folkbokförda. Båda uppgifterna har Lägenhetsregistret som källa. Indikatorn ger en bild av hur många personer som kan bo i ett område utan att vara folkbokförda i områdets bostadsbestånd.
Indikatorn beräknas enligt följande formel:
Bostadsytor utan folkbokförda/
(bostadsytor med folkbokförda / folkbokförda)
I vissa 250x250meters-rutor (vilket är den geografiska nivå vi har befolkningsdata för), saknas det folkbokförda, dessa rutor hämtar då information om den genomsnittliga bostadsytan per folkbokförd från den närmaste rutan. Vissa rutor har en mindre bostadsyta utan folkbokförda än den genomsnittliga bostadsytan per folkbokförd. Dessa rutor genererar inga deltidsboende. - Turistboende uppskattas utifrån uppgifter om turismanläggningarnas maxkapacitet för att ta emot gäster. Indikatorn ger en bild av hur många personer som kan bo i ett område med hänsyn till områdets fullbeläggning i kommersiella bäddar (hotell, vandrarhem, stugby, campingstugor) och campingtomter.
Indikatorn beräknas enligt följande formel:
Maxantal bäddar + campingtomter x 4
Källa: SCB och Tillväxtverket
År: 2022
Datakvalitet: Ok
Uppdateringsfrekvens: Årlig uppdatering
Övrigt: Tillfällig befolkning är en uppskattning av Tillväxtverket, indikatorn bör användas med försiktighet.
Kollektivtrafiknät
Kollektivtrafiknätet innehåller hållplatser för buss, tåg, spårvagn med flera (för de operatörer som är anslutna till Trafiklab). Det visas i Serviceanalys som ett lager i kartan med noder för hållplatser samt linjer mellan dessa för att visualisera vart man kan ta sig från varje hållplats.
Källa: GTFS 2 Sverige från trafiklab.se
Datakvalitet: God
Uppdateringsfrekvens: Årlig uppdatering
Koldioxidutsläpp
I Serviceanalys simuleringsfunktion finns ett diagram för att beskriva vilka konsekvenser i form av ändrade koldioxidutsläpp förändringar i servicestrukturen rent teoretiskt kan få. Syftet är att visa att utsläppen teoretiskt kan minska/öka ganska mycket av relativt små förändringar i servicestrukturen. I diagrammet beräknas en summa fram för ökat/minskat koldioxidutsläpp utifrån antagandet att varje person gör ett antal resor med bil varje år för ändamålet service och inköp och att bilen man använder i genomsnitt transporterar x antal människor och släpper ut x antal kilo koldioxid per transporterad kilometer.
Du hittar en utförlig beskrivning av beräkningen här.
Resultatet bygger på ett antagande om att de som hade/har allra närmast till en nedlagd/nystartad service efter simuleringen kommer få köra ett antal kilometer/minuter längre eller kortare för att nå sin nya närmaste service vilket därmed bidrar till minskade eller ökade koldioxidutsläpp.
Måttet bygger dels på statistik från Trafikanalys årliga resvaneundersökningar samt dels årlig statistik från Transportstyrelsen om personbilar och dess användande.
Diagrammet visas bara för de typer av service och de populationer som är relevanta utifrån de undersökningar och den statistik som ligger till grund för antagandena.
Källor: Trafikanalys - Resvanor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.,
Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader 2022 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.,
Transportstyrelsen - Statistik över koldioxidutsläpp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Datakvalitet: God
Uppdateringsfrekvens: Årlig uppdatering
Övrigt: Detta är en teoretisk modell för att beskriva konsekvenser för koldioxidutsläpp vid förändringar i servicestrukturen. Underlaget speglar dock inte individers faktiska resande.